EL LLENGUATGE:
El llenguatge és la facultat de poder comunicar els propis pensaments o sentiments a un receptor o interlocutor mitjançant un sistema o codi determinat de signes interpretable per a ell. Per això, el llenguatge té un aspecte individual i un aspecte social.
El llenguatge és la facultat de poder comunicar els propis pensaments o sentiments a un receptor o interlocutor mitjançant un sistema o codi determinat de signes interpretable per a ell. Per això, el llenguatge té un aspecte individual i un aspecte social.
LES FUNCIONS DEL LLENGUATGE:
Roman Jakobson va analitzar les funcions bàsiques de la comunicació, i per tant també del llenguatge:
- Funció referencial o representativa: Al·ludir al context on té lloc la comunicació. La mateixa expressió en un context diferent canvia de significat. Per exemple: "deixa-ho aquí", segons de què es parli canvien els referents del "ho" i del "aquí".
- Funció expressiva o emotiva: Comunicar una idea que té l'emissor, fer partícips als altres dels propis pensaments.
- Funció conativa o apel·lativa: Aconseguir un efecte determinat per part del receptor (per exemple, els precs, les preguntes...).
- Funció fàtica: Cridar l'atenció del receptor, començar o restablir la comunicació.
- Funció metalingüística: Parlar sobre el propi llenguatge. Per exemple, "El verb haver s'escriu amb h i amb v".
- Funció poètica: Embellir el missatge, com passa a la literatura. Segons Jakobson, la funció poètica és la més important, ja que posa en marxa totes les altres.
L'ADQUISICIÓ DEL LLENGUATGE:
LES DIFICULTATS DE LLENGUATGE:
Els diferents graus d’afectació del llenguatge els analitzarem, per raons didàctiques, en un continu (retard simple del llenguatge-disfàsia-afàsia) on les denominacions ofertes s’han d’entendre amb un caràcter més orientador que definitori.
Retard simple del llenguatge (RSL) i causes.
Aquí es englobarien aquells subjectes que, sense una causa patològica evident, manifesten un llenguatge, la comprensió i expressió verbal és inferior a la d’altres subjectes de la seva mateixa edat cronològica.
Retard moderat del llenguatge (disfàsies): simptomatologia.
Segons Launay es tracta d’un trastorn global de l’expressió, conclusions automàtiques, vocabulari pobre, paraules simples i frases curtes. En el nivell morfosintàctic hi ha dificultats evidents. L’ús dels plurals aquesta omès, així com el dels nexes. En el nivell semàntic s’observa un vocabulari reduït i imprecís que dificulta les funcions pragmàtiques del llenguatge.
Retard greu del llenguatge (afàsia): causes i tipus.
Se sol diferenciar-se en:
- Afàsia congènita: referida a la no aparició del llenguatge en nens que, a priori, no presenten altres síndromes.
- Afàsia adquirida: és aquella que té lloc una vegada que el llenguatge ja ha estat adquirit totalment o parcialment.
http://ca.wikipedia.org/wiki/Llenguatge
http://sboltra.wordpress.com/